Sommige bedrijven staan (bijna) meer bekend om hun employer brand dan product, service of merk. Zij hebben zichzelf zo sterk als werkgever onderscheiden, dat veel sollicitanten de cultuur en waardes van een bedrijf al kennen voordat ze solliciteren. Hieronder 5 bekende voorbeelden van werkgevers die een ijzersterke branding hebben opgebouwd.
Google - Kantoren en Faciliteiten: bekend om de open cultuur, die creativiteit en innovatie stimuleert. Ze benadrukken flexibele werktijden, een ondersteunende omgeving voor persoonlijke en professionele groei, en unieke voordelen zoals gratis maaltijden en fitnesscentra. Deze aspecten maken Google bijzonder aantrekkelijk voor studenten die op zoek zijn naar een dynamische en comfortabele werkomgeving.
Apple - Innovatie: trekt studenten aan door zich te focussen op hun baanbrekende technologieën en het verschil dat werknemers kunnen maken in de wereld. Apple's employer branding benadrukt de kans om aan innovatieve projecten te werken die miljoenen mensen beïnvloeden.
Microsoft - Ontwikkeling: Microsoft heeft zijn employer brand versterkt door de nadruk te leggen op diversiteit en inclusie, evenals op het bieden van kansen voor constante leer- en ontwikkelingsprogramma's. Deze strategie spreekt studenten aan die waarde hechten aan een inclusieve cultuur en continue professionele groei.
Tesla - Visie: richt zich op hun missie om de overgang naar duurzame energie te versnellen. Dit spreekt studenten aan die gepassioneerd zijn over milieukwesties en die deel willen uitmaken van een bedrijf dat werkt aan grote maatschappelijke veranderingen.
Goldman Sachs - Groeimogelijkheden: profileert zichzelf door een sterke nadruk te leggen op hun leerprogramma's en de mogelijkheid om snel door te groeien binnen het bedrijf. Hun employer brand is aantrekkelijk voor studenten die geïnteresseerd zijn in een snelle, competitieve en hoogpresterende werkomgeving.
Uiteraard zijn al deze bedrijven enorme corporaties met tienduizenden werknemers, maar hun employer branding blijft een begrip. Er zijn namelijk voldoende bedrijven van vergelijkbare omvang die een veel minder bekende cultuur hebben.