Studenten aanmeldingen krijgen naar een recruitment evenement kan best een uitdaging zijn. Tenzij je als bedrijf zo’n grote naam hebt dat studenten er alles aan willen doen om bij jullie binnen te komen, is het meestal een hele klus om een aantrekkelijk evenement te organiseren. Hieronder 7 creatieve ideeën om alsnog veel aanmeldingen van goede kandidaten te krijgen.
Het allerbelangrijkste? Houd het simpel en informeel. Een recruitment ‘evenement’ hoeft namelijk niet moeilijk te zijn.
1. Open Kantoor Studiedagen
De meeste universiteitsbibliotheken zitten de weken voor tentamens helemaal vol. Als jullie bedrijf een vestiging heeft in een grote studentenstad, open een klein deel van het kantoor voor relevante studenten. Zij kunnen dan op hun gemak studeren, maar tegelijkertijd ook alvast het bedrijf beter leren kennen. Een recruiter kan tijdens de lunch of een studie pauze dan eenvoudig een gesprek aangaan.
2. Avond Quiz
Veel studenten zijn in hun eerste of tweede jaar nog niet volop bezig met hun toekomstige werkgever. Dit is voor werkgevers echter het perfecte moment om een relatie te bouwen met studenten. Door meer informele evenementen te organiseren met eerste/tweedejaars studenten worden zij langzaam enthousiast gemaakt om te solliciteren. Organiseer bijvoorbeeld een spelletje of quiz avond op kantoor, waar studenten langs kunnen komen.
3. Stadstour
Mocht jullie bedrijf ook internationale studenten aannemen, overweeg dan om een stadstour te organiseren. Hiermee krijgen studenten een beter beeld van de stad (wat de kans ook weer verhoogt dat ze na hun studie willen blijven), en zorgt ervoor dat jullie een beter beeld krijgen van de kandidaten.
4. Meet-the-CEO
Geef studenten de kans om een keer langs te komen en alles te mogen vragen aan de CEO (of andere C-suite directeur) tijdens een lunch of andere activiteit. Daarmee krijgen studenten een veel beter beeld van het bedrijf, en krijgt de CEO een kans om alvast te spreken met zijn/haar mogelijke opvolgers.
5. Landelijke Case Competities
Organiseer een case competitie waarbij studenten van over het hele land een propositie of idee kunnen inleveren om het bedrijf te verbeteren. De beste inzendingen krijgen een stagebaan aangeboden waarbij ze mogen bijdragen aan die oplossing.
Kortom, niet alle recruitment-evenementen moeten zich focussen op de korte termijn. Soms is het juist beter om te investeren in kleinere, informele evenementen voor de langere termijn.