Een recruitment evenement opzetten is vermoeiend. Wat gaan we regelen? Waar gaan we het doen? Hoe ziet het schema eruit? Komen er überhaupt wel kandidaten op af? Voor veel bedrijven is het de reden om er helemaal niet aan te beginnen, terwijl het juist enorme voordelen met zich meebrengt.
- Diepere Connecties Maken
Tijdens een sollicitatiegesprek lukt het de meeste kandidaten wel om een uur lang optimaal te presteren (scherpe antwoorden geven, kritische vragen stellen, moeilijke cases oplossen). De gesprekken komen vaak lastiger los, waardoor het voor beide partijen ook moeilijker is om elkaar goed in te schatten. Een recruitment evenement duurt vaak langer, is informeler (of in ieder geval in een andere soort setting dan een direct sollicitatiegesprek) en bevat ook meer persoonlijke onderdelen (bijv. Lunch of borrel) waardoor je een kandidaat ook beter leert kennen. Hetzelfde geldt andersom, want kandidaten die een fijne persoonlijke interactie hebben gehad met een organisatie zijn volgens onderzoek van Tilburg University ook 65% meer geneigd om daar een aanbieding te accepteren.
- Bedrijfscultuur Overbrengen
Elk bedrijf heeft op hun website wel staan dat ze een fijne werkgever zijn, veel om het klimaat geven en een heleboel prijzen hebben gewonnen. Hoewel dit voor kandidaten een goede eerste indruk kan zijn, is het veel fijner om dit ook alvast in de praktijk mee te maken. Hoe open is de bedrijfscultuur? Hoe gaan collega’s met elkaar om? Hoe laat komen werknemers in de ochtend binnen en hoe laat vertrekken zij aan het einde van de dag?
Tijdens een evenement kunnen mogelijke kandidaten hier een veel beter gevoel bij krijgen, en is de kans op een ‘culture-fit’ ook veel groter. Het is beter om een kandidaat te verliezen omdat er geen fit is, dan proberen de cultuur te gaan aanpassen voor die persoon.
- Efficiëntie
Recruitment evenementen stellen recruiters in staat om in korte tijd met veel meer kandidaten te spreken. Uit gegevens van NVP blijkt dat bedrijven die regelmatig evenementen organiseren, hun aanwervingsproces met gemiddeld 30% kunnen versnellen. Ook is het een goede toets of het bedrijf/vacatures wel het juiste profiel bereiken (waren alle aanwezigen mogelijk goede kandidaten, of is het telkens hopen dat er 1 goede tussen zit).
- Talent Ontdekken
Op recruitment evenementen komen vaak talenten af die nog niet actief op zoek zijn naar een baan, maar wel openstaan voor nieuwe kansen. Deze zogenaamde 'passieve kandidaten' zijn vaak waardevolle aanwinsten die anders onopgemerkt zouden blijven. Als deze kandidaten al in aanmerking komen met het bedrijf voordat ze actief gaan solliciteren, dan heb je twee strepen voor op alle concurrentie (die zij niet/minder kennen).